Minnan Islanti

Kertomuksia Minnasta ja Islannista.

tiistaina, tammikuuta 10, 2006

Eka koulupäivä

Jihuu! Koulu on alkanut. Tänään oli mun ensimmäiset luennot: Icelandic Language I ja Product Development. Ihan jees molemmat, oli varsinkin kivaa aloittaa uusi kieli ihan alusta. Viimeksi oon alottanu uuden kielen lukion ekalla, kun rupesin opiskelemaan espanjaa. Ja siitähän on jo mitä 7 vuotta?

Product Developmentissa oli mun lisäksi 3 suomalaista. Yks niistä oli turkylainen NESU-aktiivi, joten meillä oli paljon yhteisiä tuttuja. Minnin se tunsi tietenkin, mutta myös ainakin nimet Kassu, Juuso ja Eki tulivat esiin keskustelussa. Ja vaikka mä tykkäänkin teistä kaikista tosi paljon, ni tuli vähän sellanen olo, että "Mä en haluu puhuu näistä ihmisistä vieraiden kanssa Islannissa, vaan täällä kuuluu olla sellasten ihmisten kanssa, jotka ei tiedä mun Suomi-elämästä mitään." Mutta ei se mitään, tuntu kotosalta, kun pysty vähän puhumaan KY:aa.

Täällä on hassu tapa päästä eroon joulukuusista: ne heitetään jalkakäytävälle. Loppiaisen jälkeen joka talon eteen ilmesty joulukuusi ja siinä ne on siitä lähin kykkiny. Mietittiin, että hakeeko joku joulukuusirekka ne siitä, vai mitä niille tapahtuu. Mä kyllä ehdotin, että jos Islannissa uskotaan joulukuusikeijuun (hei anything's possible jos näillä on 13 joulupukkia). Se hakee pois joulukuusen ja tuo tilalle rahaa. Tänään osa kuusista oli hävinny, mikä on mun mielestä vedenpitävää todistusaineistoa. Kai nyt joulukuusirekka olisi samantein hakenut pois kaikki kuuset, kun taas keiju luultavasti works in mysterious ways ja ottaa juuri ne kuuset, jotka se haluaa.

Jessicalla on ensi maanantaina synttärit, se täyttää 22v. Yritetään keksiä sille jotain kivaa ylläriä. Varmaan tehdään lauantaina hieno illallinen ja sitten maanantaiksi ostetaan sille yks Elvis-laukku, jota se on himoinnut.

Mä taas olen himoinnut ihan sikana kaikkia käytettyjä vaatteita täällä. Eilen käytiin 2nd hand shopissa nimeltään Glamúr. Ostin hippipaidan (ihan tosi hieno) ja hopeiset kengät. Joo-o, luit oikein, hopeiset kengät. Kasari on toveri. Mutta noi kaupat on niin kivoja, kun niihin on valkattu vaan kivoja tavaroita, toisin kuin jossain kirppiksellä. Ja yhden kaupan myyjä oli tosi kiva ja kun se anto mulle rahaa takas, se sano "Ole hyvä." Oli se kiva muutenkin.

Opettaja Product Developmentissa kerto tänään, että islantilaiset ja joku amerikkalainen yritys hakee skyrille patenttia USA:ssa. Skyr on paikallinen jogurtin/rahkan vastike, tosi paksua ja hapanta. En jotenki nää, että siitä tulis iso hitti USA:ssa. Mä tosin pidän siitä.

Sitten tänään samalla kurssilla katsottiin innovaatioaiheista videota, jolla puhui Macintoshin Guy Kawasaki. Se kerto systeemistä, jolla voi määritellä, kannattaako jotain keksintöä lähteä viemään eteenpäin. "On the Y-axis you have your ability to give the customer a unique product and on the Y-axis you have the value added your product gives to the customer. Obviously you want to be high and on the right. Think about it like wanting to be like our president: High and on the right." HAAHAA, sitten naurettiin.

Eipä tässä mitään. Lopetan, koska lupasin olla kotona seitsemältä. Linn ja Jessica tekee ruokaa. Maj on vähän kipee, joten se varmaan nukkuu. Mä sen sijaa surffaan netissä. Oikein! No, mä just tyhjensin tiskikoneen niin ehkä tää annetaan anteeks.

Ai niin, viimeiseksi pitää vielä kertoa, että täällä tulee maanantaisin O.C.!!!! Ja se on tosi paljon Suomea edellä. Lääläälää. En paljasta teille muuta kuin että Seth on vieläkin hot ja Ryanilla on rumat hiukset.