Minnan Islanti

Kertomuksia Minnasta ja Islannista.

tiistaina, tammikuuta 03, 2006

Tættædææ!

Heippa. Tervehtisin teitä paikallisella kielellä, eli siis islanniksi, mutta ei vielä kielitaito riitä.

Saavuin eilen maahan ja toistaiseksi vuokranantajaperhe asuu mun kanssa. Muuttavat pois huomenna, kun Maj, Linn ja Jessica saapuvat. Hjalmar (isä) näyttää meille sitten, miten kaikki kodin masiinat toimii. Perheeseen kuuluu Ósk (äiti), Hjalmar, Hulda (10), Villi (ehkä 6) ja 18-vuotias tyttö, jonka nimeä en muista. Viimeisin kyllä asuu Brysselissä isänsä luona.

Hirveen vaikee kirjottaa, kun ä-kirjaimelle ei oo omaa nappia. Oon nettikahvilassa, kun omat nettisysteemit on vielä vähän hakusessa.

Reykjavík näyttää tosi kivalta. Mun contact person sanoi, että mä asun "in one of the most expensive neighborhoods". Lähistöllä on esim. USA:n suurlähetystö. Kaupunki on jopa yllättävän pieni, kotoa voi kävellä joka paikkaan. Main shopping streetille kesti kävellä vaan jotain 5 minuuttia. Ja koulukin on melkeen yhtä lähellä.

Meidän isi olisi ylpeä islantilaisista. Isi nimittäin tykkää jouluvaloista, varsinkin jos ne on värikkäitä ja niitä on paljon. Mun hoodeilla on esim. puu, jossa on ihan sikana valoja, jotka vaihtaa väriä parin sekuntin välein. Täällä ei piirimestaruus siis putoa syliin ihan yhtä helposti kun Helsinki-Sipoon alueella :)

Tänään oon hankkinu paikallisen prepaid-liittymän. Ilmottelen teille numeron myöhemmin. Oon myös hankkinu paikallisen ID-numeron, jotta voin asioida täällä joka paikassa. Kaikki tuntuu olevan hirveän helppoa. Olin varautunut hirveään byrokratiaan ja jonotteluun, mutta ei. Käytiin jopa koululla kysymässä, että mitä muuta pitäis tehdä, mutta ilmeisesti tää on melkein tässä. Kunhan ilmestyn orientaatioon torstaina. Ja huomenna ajattelin käydä suurlähetystössä äänestämässä. Hurjaa.

Kävelin tossa äsken kaupungilla ja kaikki siellä on hirveän söpöä. Kerrostaloja ei ole melkein ollenkaan. Päivällä kun oli hetken ei-pilvistä, näky lahden toisen puolen vuorimuodostelma. Se oli nättiä. Contact person kertoi, että Reykjavíkilaiset lapset uskoo, että siellä asuu 13 joulupukkia, jotka yksi kerrallaan tulee kaupunkiin , alkaen siis 13 päivää ennen joulua. En viitsiny alkaa saarnaamaan totuudesta, mutta toi oli ehkä tyhmintä hetkeen, mitä oon kuullu.

Pistän kuvia kun ehdin. Heippis!

3 Comments:

At 5:03 ip., Blogger -Henri- said...

Jee, blogaten valloitamme maailman.

Käy vieraileen mun blogissa kans vähäsen väliä.

Nähään sisällä.

 
At 7:04 ip., Blogger minna said...

no voitko kirjottaa vähän enemmän?

käyn kyllä. varsinkin sitten, kun saan netin kotiin.

 
At 7:04 ip., Blogger minna said...

Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

 

Lähetä kommentti

<< Home