Minnan Islanti

Kertomuksia Minnasta ja Islannista.

perjantaina, tammikuuta 06, 2006

Mean Girls

Hei taas!

Mulla on parhaat kämppikset ikinä (pl. Juudit)! Kaikki todella jees ja ihan mun tyyppisiä. Meillä on niin kivaa, että ollaan ihan varmoja, että muut vaihtarit vihaa meitä ku me pidetään meteliä ja nauretaan ja kaikkee. Ollaan niin kuin mean girls. Mä oon se Lindsey Lohan, vaikka en ookaan asunu Afrikassa.

Täällä on lauantaina iso konsertti, jolla kansa vastustaa sitä, että tuonne jonnekin villiin Islannin luontoon ollaan rakentamassa aluminium smelter ja sille power plant ja se pilaa ympäristön eikä oikeastaan hyödytä islantilaisia yhtään. Hjalmar selitti tän jutun mulle oikein yksityiskohtaisesti. Joka tapauksessa, konsertissa esiintyy mm. Björk, Sigur Ros, Damien Rice (miten se kirjotetaankaan) ja Damon Albarn. Konsertti on loppuunmyyty, mutta arvatkaa ketkä sai silti liput? No tietenkin minä, Maj, Jessica ja Linn! Ósk on jotenkin järkkäämässä konserttia ja sai meille vielä nimet ovelle :) Kehuskelin jo tossa vähän ohimennen muille vaihtareille - varmaan auttaa hirveesti siinä, että ne alkais tykkäämään meistä. (Ei tarvii olla huolissaan, ei ne meitä oikeesti vihaa. Ainakaan Emma från Lund, joka oli meillä eilen kylässä syömässä illallista.)

Vaihtareista varmaan ainaki 10 on suomalaisia. En muista vielä yhdenkään nimeä. Suomalaiset on helppo tunnistaa niiden Marimekko-kamasta ja Hai-saappaista. Ei niinkään vyöllä killuvista veitsistä. Maj kertoi, että jossain tanskalaisessa historiankirjassa sanotaan, että suomalaiset kantaa aina veistä mukanaan.

Meidän talossa on käytäntö, että joka päivä opetellaan kaksi sanaa suomea ja kaksi islantia. Ne sanat kirjotetaan meidän (tai oikeesti Jessican) "Lads from the O.C."-seinäkalenteriin ja loppukeväällä pidetään koe. Sanoja tähän mennessä on poro (ja horo, ettei ihmiset vahingossa sano niin kun tarkottaa poroa), vauva ja kauppa. Islanninkielisiä sanoja en vielä muista. Mutta siihen tulee muutos, koska ilmoittauduin juuri Icelandic Language I -kurssille.

Kun mä tuun täältä pois, ette ymmärrä mitään mun puheesta. Baldursgata 10:ssa puhutaan nimittäin sekaisin englantia, ruotsia ja tanskaa. Pian myös suomea ja islantia.

Niin ja tulkaa ihmeessä käymään! Tyttöjen kanssa sovittiin, että vieraat on tervetulleita taloon. Ja lennotkin maksaa vain vähän päälle 500€. Halpaa kuin hirvi.